CV

Openbedrijvendag: voortaak

Taak Economie 

Woonzorgcentrum Stede Akkers:

Informatie over ons bedrijf:

Ons bedrijf is gevestigd in Hoogstraten. Het is ongeveer een uurtje rijden van hier, in Lier, naar daar. Het woonzorgcentrum dient voor iets oudere mensen of mensen die niet meer alleen thuis kunnen wonen zonder dagelijkse hulp. Er is wel één voorwaarde: U moet minimum 65 jaar zijn en je moet een lichamelijke of maatschappelijke toestand hebben die het thuiswonen onmogelijk maakt. Daar, in Stede Akkers, krijgen deze mensen dag en nacht hulp. Ze kunnen er ook nieuwe sociale contacten opbouwen en hebben een ruim aanbod aan toffe activiteiten.

WZC Stede Akkers beschikt over 154 eenpersoonskamers, waaronder 150 kamers voor definitief verblijf en 4 kamers kortverblijf.
Het woonzorgcentrum bestaat uit 4 blokken, per blok zijn er 38-39 kamers. Iedere blok bestaat uit 4 kamerlagen en 2 leefruimtelagen

De dagprijs, om in Stede Akkers, te verblijven bedraagt €56,43 als u een inwoner bent van Hoogstraten. Personen die niet aan de voorwaarden voldoen zullen €3,50 extra betalen op de dagprijs.

Wie de oprichter was van dit woonzorgcentrum hebben we helaas niet kunnen vinden! (bron:https://www.hoogstraten.be/leven-en-welzijn/zorg/woonzorg/woonzorgcentrum-stede-akkers)

Onze 3 extra vragen:

  • Waarom besloot u om een woonzorgcentrum te openen? En hoe bent u dan op de naam Stede Akkers gekomen?
  • Hoeveel personeel is er aan de slag in het woonzorgcentrum? En hoeveel oudere mensen verblijven hier?
  • Hoeveel winst maken jullie ongeveer per jaar?

Toelichting keuze:

Wij hebben voor deze onderneming gekozen omdat...
We waren allebei een beetje aan het scrollen door de vele bedrijven die meedoen aan Openbedrijvendag en het viel ons op dat heel erg veel bedrijven zowat in het zelfde sector vielen. Het waren bijna altijd kantoren of zakelijke bedrijven en we wilden graag wel een beetje iets speciaal... Toen we onze zoektocht bijna opgaven kwamen we bij Woonzorgcentrum Stede Akkers terecht. Het was dan wel even rijden maar dat is niet echt zo een heel groot probleem. We denken of hopen dat we misschien ook de mensen die daar wonen eens een keertje kunnen zien en spreken. Misschien kunnen ze ons dan extra informatie geven over hoe zij dit ervaren, hoe het personeel of de mensen zijn die hier werken,...

Taak Open Bedrijvendag

Gemaakt door: Kasia Aerts en Amelieke Dillen

Taak Economie

Verslag bezoek Open Bedrijvendag

1  Algemene bedrijfsgegevens:

Het bedrijf dat wij bezochten, is "Woonzorgcentrum Stede Akkers". Dit bedrijf is gevestigd in de stad Hoogstraten. Het woonzorgcentrum is actief in de zorgsector. Dit betekent dat ze zorgen voor mensen met een lichamelijke of maatschappelijke toestand die het thuiswonen voor hen onmogelijk maakt. Het zorgen gebeurt zowel overdag als 's nachts.

2  De activiteiten:

Stede Akkers produceert geen producten, maar levert een dienst.
Ze zorgen voor mensen vanaf 65 jaar.

De belangrijkste activiteit van dit bedrijf is zorgen voor oudere mensen. Ze willen het mogelijk maken dat deze mensen van een comfortabele "oude dag" kunnen genieten. Ook eindelevenbegeleiding is één van hun belangrijke taken. Daarnaast gebeuren er nog tal van andere activiteiten. Er zijn mensen die echt in het woonzorgcentrum zelf wonen. Anderen verblijven in de huizen rondom. Meestal kunnen deze mensen nog goed voor zichzelf zorgen. Maar moest er toch eens iets gebeuren (Bv: Als er iemand valt,...), dan is de hulp toch dichtbij. Voor deze mensen maken de medewerkers in Stede Akkers eten. Die brengen ze dan elke dag naar de ouderen die rondom het WZC wonen! Ze organiseren ook super toffe activiteiten die de bewoners overdag kunnen doen. De activiteiten zijn onder andere: een spelletjesnamiddag, een breiclubje, een bingo,... Elke dag is er een ander schema, een ander programma, en dus ook andere activiteiten. Deze activiteiten zijn zeker niet verplicht. Meedoen mag! Ons bedrijf is een non-profitonderneming. Dat maakt dat wij geen bedrijfskolom kunnen maken. Een bedrijfskolom is de weg dat een product aflegt bij verschillende bedrijven. Denk maar aan een wollen trui. De trui begint bij het schaap en eindigt in de winkel. Bij een dienst is dat natuurlijk veel moeilijker en bijna onmogelijk om te doen. Wij kunnen dus ook niet zeggen in welke sector ons bedrijf zich bevindt binnen de bedrijfskolom!

3   Het personeel:

Het is een heel erg vriendelijk bedrijf! De medewerkers waren heel open en vriendelijk. Toen we ze vertelden over onze opdracht voor Economie gingen ze meteen met ons in zee. Ze vertelden ons over van alles en nog wat, het ging zelfs tot de kleinste details! Ook hadden we al een mailtje gestuurd naar degene die verantwoordelijk is voor het Stede Akkers. We hadden deze mevrouw gevraagd of we misschien de vragen al eens via mail mochten doorsturen. Dit mocht en hebben we gedaan! We hadden zelfs ook de gelegenheid de mevrouw in het echt te ontmoeten.

Normaal gezien zijn woonzorgcentra heel erg gesloten, maar bij Stede Akkers was dit alles behalve waar. Er waren ongeveer vier blokken die in een vierkant stonden. Door de grote ramen in de gebouwen kunnen de ouderen gewoon naar de overkant kijken. Als er dus iemand aan de overkant in zijn/ haar blootje staat, zou de overbuurman of overbuurvrouw dat kunnen zien.

Ik ( Kasia) zou niet graag stage doen in het woonzorgcentrum. Stede Akkers ligt hier heel ver vandaan en het lijkt me niet zo'n goed idee om elke dag opnieuw naar daar te rijden en na een lange dag ook weer terug naar huis.

Ik (Amelieke) zou wel graag stage lopen. Het lijkt me echt super leuk om elke dag oude mensen gelukkig te maken. Volgens mij kan je van deze mensen nog echt veel leren! Ik denk ook dat als je die mensen daar helpt, je er zeker ook iets voor terug krijgt. Al is dit maar een simpele dankjewel! Natuurlijk is het niet dicht bij de deur... Maar dat is voor mij geen probleem, zolang ik het er maar naar mijn zin heb!

Eigenlijk waren we nog nooit in een Woonzorgcentrum geweest. We wisten dus helemaal niet hoe het daaraan toeging. We hebben dus zeker en vast veel bijgeleerd.
Amelieke heeft bijvoorbeeld gemerkt hoe moeilijk het is om met een rollator te wandelen. Kasia was dan weer geboeid door de hoeveelheid eten dat ze in de keuken zag.

Wij hebben dit bedrijf gekozen omdat... we allebei echt iets speciaals wilden. De bedrijven die we zagen op de site van Open Bedrijvendag vonden we een beetje saai. Ze vielen allemaal zowat in dezelfde sector, terwijl wij echt compleet iets anders wilden! We zijn dan gaan zoeken en uiteindelijk werd het WZC Stede Akkers!

4   Onze extra vragen:

1. Waarom besloten jullie een woonzorgcentrum te openen?

Ze vertelden ons dat er in Hoogstraten echt al heel lang een woonzorgcentrum bestaat. Zijzelf zijn op 23 mei 2012 verhuisd naar de gebouwen waar ze nu inzitten. Ze hebben ondertussen ongeveer 154 kamers, waar telkens 1 persoon kan verblijven.

2. Hoe zijn jullie eigenlijk op de naam "Stede Akkers" gekomen?

Hoe ze de naam Stede Akkers kregen werd bepaald door een soort van wedstrijd. We kunnen helaas niet vertellen welke soort wedstrijd het was. Maar als we mogen raden is het waarschijnlijk een wedstrijd geweest waar iedereen een naam mocht verzinnen en de beste naam zou dan uiteindelijk winnen! Het heeft niet alleen met die wedstrijd te maken, maar ook met de geschiedenis! Het gebied waarop het gebouw staat heet van oorsprong zo. Ook verwijst de naam naar Hoogstraten zelf. Hoogstraten is een stad, maar ook veel deeldorpen, waardoor het een uitgestrekt landelijk gebied is. Daarom de verwijzing naar de akkers!

3. Hoeveel winst maken jullie ongeveer per jaar?

Het woonzorgcentrum is een non-profitonderneming, winst maken is dus zeker en vast niet hun hoofddoel. Stede Akkers is een OCMW en krijgt dus geld van de overheid. Ze werken zo kostenefficiënt mogelijk.

5 Ons besluit

Hoewel we eerst wel een beetje tegen de opdracht opkeken omdat het voor ons toch wel een stapje in het onbekende was, is het super vlot en goed verlopen. We werden heel vriendelijk onthaald door de mensen van Stede Akkers wat ons meteen al geruststelde. In een aangename sfeer hebben we kunnen kennismaken met een wereld die voor ons eigenlijk niet zo bekend was. Een zeer toffe maar ook leerrijke ervaring!


Welke motieven zetten mensen ertoe aan te ondernemen? Een skypegesprek met een ondernemer.  

Ecrire un mail à un entrepreneur


Bonjour Mr. Schijvaerts,

D'abord et avant tout, nous voudrions vous remercier pour votre coopération avec l'interview. C'était une expérience très intéressante et enrichissante.

Néanmoins, nous avons encore quelques questions pour vous :

  • 1. Avez-vous déjà considéré de vendre ou fermer votre entreprise?
  • 2. Avez-vous du personnel ? Dans ce cas, combien de personnes travaillent pour vous?
  • 3. Avez-vous parfois des clients qui ne paient pas leurs factures?

Nous vous serions très reconnaissantes si vous voulez répondre à ces questions.

Bien cordialement,

Kasia Aerts

Amelieke Dillen

Taak: Coca-Cola    

Opnieuw & Co

Taak Economie

1. Over het bedrijf

  • De naam

Waarschijnlijk heb je doormiddel van het voorblad mijn onderneming al kunnen raden. Ik koos voor de onderneming Opnieuw & Co. Er zijn op heel erg veel verschillende plaatsen winkels van Opnieuw & Co. Ik ga jullie in dit bundeltje meer vertellen over de Opnieuw & Co van Lier.

  • Het adres

Het adres van Opnieuw & Co is in elke stad of gemeente anders. Die van bij ons, in Lier, bevindt zich op de Antwerpsesteenweg 387.

  • Hun producten of diensten

De Opnieuw & Co is een winkel die niet meer gebruikte spullen een nieuw leven geeft. Eigenlijk bieden zij niet meteen diensten aan. Al zou je voor een heel klein deeltje kunnen zeggen dat zij dit wél aanbieden. Ze komen namelijk je oude spullen of spullen die je weg wil doen gratis halen bij je thuis, zo moet jij niet meer naar hun winkel rijden. Dit kan je wel dienstverlening noemen. Natuurlijk moet je dit wel op voorhand laten weten! Ook het verkopen van goederen is een dienst.

Hun assortiment is erg breed. Wat wil zeggen dat ze enorm veel producten verkopen. Hierbij kan je bijvoorbeeld denken aan alle tweedehands of derdehands kledij die zij verkopen. Tegenwoordig gaan ook heel wat jongeren naar een kringloopwinkel of een tweedehands winkel voor vintage kleding. Producten die op dat moment een tweede of zelfs derde leven krijgen. Je hebt ze sowieso al eens zien rondlopen: meisjes en jongens met wat grotere, bredere broeken, truien of T-shirts. De kans dat deze van een kringloopwinkel als Opnieuw & Co komen, is enorm groot. Jongeren vinden het leuk en cool om zulke kledij te dragen.

Natuurlijk kan je er nog veel meer kopen dan enkel kleding. Heb jij bijvoorbeeld een boomhut in je tuin, waar je wel eens met je vrienden hangt en jullie allemaal op de grond moeten zitten omdat er geen stoelen zijn? Wel, Opnieuw & Co verkoopt ook zetels, stoelen, tafels, versieringen,... Noem maar op! Het zou dus wel eens geschikt kunnen zijn voor die boomhut. Ook voor de inrichting van een eerste woonst (kot, appartement, huisje,...) wordt er vaak beroep gedaan op Opnieuw & Co. Ook de 'leesgierigen' onder ons vinden hier boeken voor een prijsje!

  • De ondernemingsvorm

Opnieuw & Co is geen eenmanszaak, geen NV (=naamloze vennootschap) en ook geen BVBA (= besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid). Wat zijn zij dan wel? Opnieuw & Co is een VZW of een Vereniging Zonder Winstoogmerk. Dit betekent dat winst maken niet hun grootste en belangrijkste doel is. Hun opbrengsten steken zij elke keer opnieuw terug in de kringloopwinkel.

2. Hun ondernemingsplan

  • Doelstelling

· Welke doelstellingen stelt het bedrijf voorop?

Opnieuw & Co heeft heel wat doelstellingen die ze voorop stellen. Eén van hun doelstellingen is: 'Draag zorg voor het milieu'. Ze willen de afvalberg zo klein mogelijk houden. Dit proberen ze doormiddel van kleding, speelgoed, tafels, stoelen, boeken, enzovoorts opnieuw te laten gebruiken. Eigenlijk zijn dit al 2 doelstellingen bij elkaar. Als eerste willen ze de afvalberg zo klein mogelijk houden en als tweede willen zij producten hergebruiken. Het ene volgt dus het andere op!

Naast zorg dragen voor het milieu wil Opnieuw & Co ook kansen voor meer tewerkstelling (= het geven van werk aan iemand) creëren. Vaak krijgen hier mensen een kans die in andere bedrijven misschien niet meteen worden aangenomen.

Een derde belangrijke doelstelling is een aanbod van producten creëren voor mensen die het financieel niet zo heel breed hebben.

· Zijn er doelstelling die met elkaar in conflict kunnen komen? Zo ja, welke? Zo neen, kan je zelf een doelstelling bedenken die met een bestaande doelstelling in conflict zou kunnen komen?

Ik zie niet meteen een conflict tussen de verschillende doelstellingen. Toch zijn er enkele dingen die wel in conflict zouden kunnen komen met elkaar. Zoals ik bij het stukje 'Hun producten en diensten' schreef, komt Opnieuw & Co gratis de spullen die je weg wil doen, halen. In hun doelstellingen zeggen ze dat ze graag zorg willen dragen voor het milieu, maar hoe kan je zorg dragen voor het milieu als je elke dag met zeker 10 vrachtwagens de weg opgaat? Dit zou dus wel eens in conflict kunnen gaan met elkaar.

3. Marktanalyse

  • De doelgroep

De oorspronkelijke doelgroep van Opnieuw & Co zijn mensen die het financieel niet zo heel breed hebben. Zij kregen via Opnieuw & Co de kans om ook toffe meubels, kasten en kledij te kunnen kopen zonder dat ze er veel geld aan moesten spenderen. Helaas is dit wat vervaagd. Nu is Opnieuw & Co er voor iedereen! Je kan er als jongere binnengaan, maar even goed als volwassene. Het maakt allemaal niet meer zoveel uit of je het financieel moeilijk hebt of niet.

  • De concurrentie

In Vlaanderen kan je heel erg veel kringloopwinkels terugvinden. Je zou denken dat Opnieuw & Co de grootste van ze allemaal is, toch klopt dit niet. Er is nog een veel grotere tweedehandswinkel, namelijk 'De Kringwinkel'. Zij hebben de meeste vestigingen bij ons, in Vlaanderen. Om precies te zijn heeft De Kringwinkel zo'n 15 vestigingen. De Kringwinkel heeft net als hen, Opnieuw & Co, geefpunten, een ophaaldienst én ze doen ook aan het verhuren van feestmateriaal. Dit is waarschijnlijk de grootste concurrent van Opnieuw & Co, omdat ze beide exact hetzelfde willen en doen.

Je hebt natuurlijk nog veel meer tweedehandswinkels of kringloopwinkels. Deze zijn vaak niet echt bekend, omdat ze minder groot zijn. Ook in Wallonië en Brussel zullen er wel zulke winkels zijn, alleen zijn deze waarschijnlijk zo klein dat je pas weet dat zij bestaan als je er bent langs geweest. Zij vormen geen concurrentie tegenover Opnieuw & Co.

4. Marketingplan

  • Product

Dit is de eerste en belangrijkste P in de marketingmix of van het marketingplan.

Zoals ik al eerder schreef, heeft Opnieuw & Co een zeer breed assortiment. Maar... Ze hebben ook een zeer diep assortiment. Ze hebben een breed assortiment, omdat ze verschillende producten verkopen. Denk hierbij aan de tafels, de stoelen, de brede/smalle broeken, T-shirts,... Je kan hierbij nog een hele tijd doorgaan.

Een diep assortiment creëren zij door ook nog eens verschillende vormen, kleuren en maten te verkopen. Opnieuw & Co verkoopt niet enkel ronde tafels, maar ook tafels die vierkantig of rechthoekig zijn. Dit is eigenlijk hetzelfde met T-shirts of broeken; ze verkopen niet enkel rode of blauwe T-shirts, maar ook groene of T-shirts met alle kleuren van de regenboog.

Hun assortiment wordt eigenlijk bepaald door wat mensen binnenbrengen of inleveren in een geefpunt. De ene week krijgen ze misschien meer verschillende producten dan anders.

  • Plaats

Er zijn heel wat vestigingen van Opnieuw & Co in Vlaanderen. De meeste vestigingen bevinden zich langs drukke en grote wegen, zo ook die van Lier.

De Antwerpsesteenweg, het adres van Opnieuw & Co in Lier, is een erg drukke baan. Je zou zeker en vast kunnen zeggen dat daar dag en nacht auto's rijden. Hun locatie is dus enorm goed en logisch gekozen! Zij gebruiken deze druk bezette weg ook voor hun distributie (= de verdeling of ophaling van producten). Zo kunnen zij op een heel snelle manier naar alle kanten van Vlaanderen rijden.

Naast hun goed gekozen locatie hebben zij ook ruime parkeermogelijkheden. Je kan er langs de weg parkeren, maar ook gewoon op hun eigen parking. Kan je op de ene geen plekje meer vinden? Gebruik dan de andere!

Maak je liever geen ritje naar de winkel? Dan kan je, net zoals bij vele andere winkels, ook online bestellen!

  • Prijs

De prijzen van Opnieuw & Co worden op een speciale manier bepaald. Zij doen niet echt mee aan cost-plus pricing of competitive pricing, al dacht ik dit in het begin wel.

Normaal gezien neemt Opnieuw & Co 20% van de nieuwwaarde van een product. Dit wil zeggen dat zij bij elk product eerst moeten kijken naar de oorspronkelijke prijs van dat product. Als ze dit hebben gedaan, nemen zij van deze prijs 20% en zo verkrijg je de prijzen van de meeste producten.

Natuurlijk zijn er ook specialere gevallen, waardoor deze methode niet altijd toegepast kan worden. Denk maar aan kleding die mensen binnenbrengen. Sommige producten kosten nieuw meer dan andere, daarom worden zij zo goed mogelijk gesorteerd op merken. Dit gebeurt vooral bij kleding, maar als ze eenmaal gesorteerd zijn, worden de prijzen bepaald.

Bij boeken wordt de prijs op een nog andere manier gemaakt. Opnieuw & Co heeft een speciaal computersysteem voor boeken. Dit wil zeggen dat als zij de barcode van een boek inscannen ze ook meteen de originele of oorspronkelijke prijs te zien krijgen. Op hun computerscherm zal ook verschijnen hoeveel het boek nog waard is op een tweedhandssite. Bij boeken nemen ze maar 15% van de nieuwwaarde.

  • Promotie

De laatste P van de marketingmix gaat over promotie, dus hoe Opnieuw & Co communiceert met zijn klanten.

Als eerste heeft Opnieuw & Co een website. Op deze website kan je enorm veel informatie terugvinden. Het kan over de winkel gaan, maar ook over hun geschiedenis. Je kan er zelfs vinden welke mensen allemaal in de winkel van Lier werken en hoe je ze kan contacteren via mail. Ook het e-mail adres en telefoonnummer van Opnieuw & Co zijn beschikbaar op de site. Er staat dus gewoonweg mega veel informatie op!

Opnieuw en Co heeft, net zoals veel andere ondernemingen, sociale media. Ze zijn actief op Facebook, Instagram en ook Twitter. Ikzelf heb voor deze taak met hen gecommuniceerd via Facebook. Ik kreeg erg snel een antwoord op de vraag die ik had gesteld en ze waren zeer vriendelijk.

Ze hebben geen reclame op tv, maar wel op grote reclameborden langs de weg en natuurlijk is er ook de belangrijke mond-tot-mondreclame.

· Conclusie

Opnieuw & Co is niet meteen een bedrijf zoals een ander. De meeste ondernemingen willen winst maken, terwijl dit bij Opnieuw & Co niet echt de bedoeling is. Zij vervullen eerder een sociale functie. Bovendien combineren zij verschillende dingen met elkaar. Langs de ene kant willen zij er graag zijn voor het milieu, langs de andere kant ook voor mensen die het moeilijker hebben op financieel vlak. Daarbij kunnen mensen die enkele spullen kwijt willen ook hun steentje bijdragen aan het milieu én aan de winkel!

Het is dus echt wel een heel nuttige onderneming. Bovendien slagen zij er ook in om hun doelstellingen grotendeels te bereiken; het is dus een succesvolle onderneming.

6. Bronnen

https://opnieuwenco.be/

https://opnieuwenco.be/over-ons

https://www.dekringwinkel.be/

Werkboek Economie

Een woordenboek

Een werknemer van Opnieuw & Co

Gemaakt door Amelieke Dillen
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin